Syksy on loistavaa aikaa uuden harrastuksen aloittamiseen!

Pitkän ja poikkeuksellisen ajanjakson jälkeen ollaan palaamassa suurin odotuksin kohti normaalia harrastustoimintaa. Kaikki harrastaminen on kropalle hyväksi, se ravitsee sekä mieltä että kehoa. Kevytkin liikuskelu aktivoi lihaksia, vilkastuttaa verenkiertoa, vähentää kehosi kuormittumista, lisää tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia ja virkistää mieltä. Jokainen askel ja kohtaaminen ystävän kanssa kannattaa, vaikka pienikin!

Olet varmaan miettinyt kuinka aloitat siten, että harrastus jatkuisi säännöllisesti läpi vuoden?

Mikäli kesäsi on kulunut levätessä tai hyötyliikunnan parissa, kannattaa liikuntaharrastus aloittaa kevyesti. Maltti on valttia, jotta liikunnan ilon saisi säilymään läpi talven. Liika alkuinnostus voi viedä liikunnan ilon, jolloin jumpille tai muuten liikkeelle ei tule enää lähdettyä ja liikunnan hyvät vaikutukset jäävät saavuttamatta.

Yksi tärkeimmistä vinkeistä on: Lähde liikkeelle rauhallisesti ja valitse sellainen liikuntalaji joista pidät! Liikunnan on oltava mielekästä, jotta pystyt sitoutumaan siihen. Terveysliikuntasuositukseen pääsemiseksi tulisi liikkua monipuolisesti mahdollisimman monena päivänä, aikuisten ainakin kolme kertaa viikossa ja lasten ja nuorten tulisi liikkua yli tunti joka päivä. Terveyden kannalta toki vähäinenkin säännöllinen liikkuminen on parempi kuin paikallaan olo.

Koska olet tehnyt jotain ihan ensimmäistä kertaa?

Kokeile rohkeasti sinulle uusia liikuntamuotoja ja etsi samalla omaa lajiasi, Kauhajoen liikuntaseurat, kaupungin liikuntapalvelut, järjestöt ja yhdistykset sekä liikuntayritykset tarjoavat laajan repertuaarin erilaisia harrasteliikuntatunteja. Myös koti, piha, lähipuistot ja -polut tai metsä ovat oivallisia liikkumispaikkoja. Pohdi millaisissa paikoissa vietät päivääsi ja olisiko jossakin niistä mahdollista liikkua vähän enemmän. Arjessa valitse tilanteen mukaan esimerkiksi portaiden käyttö hissin  sijaan, koiran ulkoilutus, pihatyöt, kävelypalaveri tai jokin muu itsellesi mahdollinen liikkumistilaisuus. 

Lasten Hessu harraste-kerhot mahdollistavat maksuttoman ja säännöllisen harrastamisen

Kauhajoen kaupungin hyvinvointipalvelut koordinoi Suomen harrastamisen mallin hanketta Kauhajoen kouluilla. Syksyn aikana kouluilla alkaa lasten toiveiden mukaisia kerhoja, joissa voi mm. kokata, askarrella, liikkua ja kuntoilla. Haasteena on saada ohjaajia koulupäivän aikana, joten kerhoja järjestetään pitkin lukuvuotta sitä mukaa kun ohjaajia löytyy kerhoihin. Seuraa Hessu kerhoja kaupungin nettisivuilla!

Liikunnasta virtaa senioreiden elämään!

Pitkän korona-ajan jälkeen tarvitsemme lisää askelia ja yhdessäoloa arkeen. Ikäinstituutin Vie vanhus ulos -kampanja 8.9.–8.10. kutsuu ulkoilemaan tukea tarvitsevan ikäihmisen kanssa. Helpoin tapa osallistua Vie vanhus ulos -kampanjaan on ulkoilla oman läheisen kanssa ja ilmoittaa ulkoilukerrat tai kävelykilometrit vievanhusulos.fi-verkkosivulle. Ulkoiluja kirjanneiden kesken arvotaan viikkopalkintoja ja ahkerimmat ulkoilijat palkitaan kampanjan lopuksi.

Kauhajoen kaupungin liikuntapalvelut järjestää kampanjan aikana kaikille avoimen ulkoilutapahtuman torstaina 7.10. klo 13-15 Virkun puistoalueella. Tapahtumassa voit tutustua liikuntainfopisteisiin sekä osallistua eripituisiin opastettuihin kävelyreitteihin ja jumpata kevyesti puiston penkkeihin kiinnitettyjen jumppaohjeiden avulla. Tervetuloa mukaan!

Maarit Kaari
Erityisliikuntakoordinaattori