Liike vaikuttaa heti — kokeile!

Syksyn koittaessa ohjatun liikunnan tarjonta herättelee meitä aloittamaan taas reippaamman elämän letkeän kesän jälkeen. On hyvä muistaa että jo yksi liikkumiskerta saa aikaiseksi monia myönteisiä vaikutuksia kehossa!

Lapsena ja nuorena harrastettu liikunta lisää todennäköisyyttä liikunnan harrastamiselle myös aikuisiässä. Mitä pidempään nuoruudessa liikuntaa harrastetaan, sitä paremmin se ennustaa aikuisiän liikunnallisuutta; liikkuvasta lapsesta kasvaa todennäköisesti liikkuva aikuinen! Kannusta siis lapsia omaehtoiseen liikkumiseen, koska lapset liikkuvat mielellään, jos vain siihen annetaan mahdollisuus eikä esimerkiksi kuskata heitä automaattisesti autolla kouluun tai harrastuksiin.

Syyskuun päästessä vauhtiin myös Virkun aukioloajat laajenevat 16.9. alkaen siten, että virkistyä voit maanantaisin, tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 20.30 saakka, perjantaisin klo 20.00 saakka sekä lauantaisin ja sunnuntaisin klo 18.00 saakka. Sunnuntain aukioloajat jatkuvat ainakin toistaiseksi, kuten myös alle 16-vuotiaiden vapaa-ajan uinti. Hyödynnetään niitä mahdollisimman paljon, jotta päättäjät näkevät että arvostamme kotikuntamme runsaita palveluita!

Kauhajoella on panostettu liikkumismahdollisuuksiin monipuolisesti. Jos ei tiedä mistä aloittaa, niin kävely on helppo ja halpa tapaa aloittaa liikkuminen. Samalla mieli virkistyy, kun saa naukkailla raitista maalaisilmaa vaikka Virkun puiston uuden rantapolun maisemissa.

Ohjatusta liikunnasta pitävät voivat taas valita runsaasta tarjonnasta itselleen sopivat tunnit. Kauhajoen kaupungin liikuntapalveluiden ja kansalaisopiston, seurojen, yhdistysten ja yksityisten yritysten tarjonnasta löytää varmasti jokainen jotakin kokeilemisen arvoista.

Kaupungin nettisivuilla www.kauhajoki.fi on auennut kaikille avoin harrastushaku-palvelu, jonka avulla voit etsiä sopivaa harrastusta. Haku täydentyy sitä mukaan, mitä enemmän paikalliset toimijat ilmoittavat tarjontaansa palveluun.

Pelkäätkö kaatumista?  – Syytä ainakin olisi!

Kaatumiset eivät kuulu normaaliin ikääntymiseen, vaikka usein ikääntyneiden liikkumista rajoittaa kaatumisen pelko. Kaatumiset voivat heikentää terveyttä, vaikka ne eivät aiheuttaisi loukkaantumisia. Pelko kaatumisesta saattaa hankaloittaa päivittäisistä toiminnoista suoriutumista ja vähentää sosiaalista kanssakäymistä, heikentää toimintakykyä ja elämänlaatua sekä itsenäisen elämän edellytyksiä.

Kaatumisia voidaan tehokkaasti ehkäistä liikunnalla. Liikkuminen kehittää tasapainoa, joka kehittyy meillä kaikilla niin kauan, kuin sitä harjoitetaan – koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa! Ikääntyneiden liikehallintaan ja tasapainoon kiinnitetään erityistä huomioita ikääntyneiden omissa ryhmissä, joissa tehdään tasapainoa kehittäviä harjoitteita. Liikuntapalveluiden ohjatuissa ryhmissä on runsaasti tarjontaa ikääntyneille. Tule rohkeasti mukaan vaikka tasapainojumppaan, jota vetää mukava vertaisohjaaja joka perjantai klo 11.00 – 12.00 Virkun painisalilla.

Kuntosaliharjoittelu kehittää liikehallintaa ja vahvistaa lihaksia, jotka vaikuttavat suoraan tasapainoon. Voitko uskoa, että jo yhden viikoittaisen harjoituskerran on todettu parantavan lihasvoimaa aloittelijoilla! Uusien aloittajien kuntosaliharjoittelu kokoontuu maanantaisin klo 11.00 – 12.00 Virkun kuntosalilla – tule rohkeasti mukaan!

Kaikki Virkun ohjatun liikunnan ryhmät löytyvät netistä www.virkku.fi (ohjattu liikunta) ja jumppakalentereita on saatavilla Virkun palvelupisteeltä sekä kaupungintalon neuvonnasta.

Nähdään jumpassa heilumassa, kaduilla tepastelemassa, pyörällä pöristelemässä sekä kaverin kanssa Virkussa pulikoimassa!

Pysytään liikkeellä – sillä liikutaan vielä kun voidaan!

Maarit Kaari
erityisliikuntakoordinaattori